Statut

Statut Stowarzyszenia Forum Redaktorów i Korektorów, tekst jednolity na dzień 30 listopada 2024 roku

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Stowarzyszenie Forum Redaktorów i Korektorów – zwane w dalszej części Statutu Stowarzyszeniem – jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną i działającą w sferze pożytku publicznego.
  2. Stowarzyszenie może się posługiwać nazwą skróconą Forum Redaktorów i Korektorów oraz skrótowcem FoRiK.
  3. Stowarzyszenie skupia osoby pracujące w zawodzie redaktora i korektora, w dalszej części Statutu zwane redaktorami i korektorami.
  4. Stowarzyszenie działa na podstawie obowiązującego prawa, przede wszystkim na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego Statutu i obowiązujących regulaminów.

§ 2

  1. Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami RP na podstawie przepisów prawa miejscowego.
  2. Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest m.st. Warszawa. 
  3. Stowarzyszenie ma prawo do powoływania struktur wewnętrznych (w tym oddziałów terenowych, sekcji i przedstawicielstw za granicą) na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez Zarząd.
  4. Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
  5. Stowarzyszenie może się posługiwać stroną internetową, papierem firmowym oraz innymi oznakami identyfikacyjnymi według wzorów ustalonych przez Zarząd.

§ 3

  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swoich spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
  2. W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą – zarówno w kraju, jak i za granicą – według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
  3. Stowarzyszenie może przystępować do krajowych i zagranicznych organizacji o takim samym lub podobnym profilu działania.
  4. Stowarzyszenie może podejmować współpracę z polskimi i zagranicznymi organizacjami o takim samym lub zbliżonym profilu działania.
  5. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu, oraz o podjęciu współpracy, o której mowa w ust. 4 niniejszego paragrafu, decyduje Zarząd.

Cele i formy działania

§ 4

  1. Cele Stowarzyszenia:
    • integrowanie i aktywizowanie redaktorów i korektorów w Polsce i za granicą,
    • przeciwdziałanie niewłaściwym praktykom na rynku wydawniczym,
    • działanie na rzecz poprawy warunków pracy, w tym finansowych, redaktorów i korektorów,
    • wspieranie redaktorów i korektorów, zwłaszcza członków Stowarzyszenia, w kontaktach z podmiotami współpracującymi z redaktorami i korektorami, przede wszystkim w zakresie umów cywilnoprawnych, wysokości honorariów i ich wypłacania oraz poszanowania dobrych praktyk procesu językowego i edytorskiego opracowania tekstu,
    • współpraca z osobami i instytucjami zainteresowanymi najwyższymi standardami językowego i edytorskiego opracowania tekstu,
    • podnoszenie kompetencji zawodowych redaktorów i korektorów, zwłaszcza członków Stowarzyszenia, z uwzględnieniem aktualnych wymagań związanych z językowym i edytorskim opracowaniem tekstu,
    • podnoszenie poziomu wiedzy redaktorów i korektorów o działaniu branży wydawniczej,
    • tworzenie i promowanie najwyższych standardów opracowania tekstu w ramach redakcji i korekty,
    • wspieranie osób, które rozpoczynają pracę w zawodzie redaktora lub korektora,
    • działanie na rzecz dostosowania specjalizacji akademickich oraz kursów przygotowujących do pracy w zawodach redaktora i korektora do aktualnej specyfiki pracy nad wszelkiego typu tekstami,
    • budowanie pozytywnego wizerunku osób pracujących w zawodzie redaktora lub korektora oraz podnoszenie prestiżu tych zawodów,
    • działanie na rzecz odpowiedniego wynagradzania redaktorów i korektorów,
    • upowszechnianie wiedzy i kształtowanie świadomości o roli redaktorów i korektorów w procesie powstawania tekstów przeznaczonych do publikacji (zarówno drukowanych, jak i elektronicznych),
    • upominanie się o właściwe miejsce dla sztuki edytorskiej, literatury i czytelnictwa w polityce kulturalnej władz państwa i samorządów,
    • upowszechnianie kultury języka polskiego i języków regionalnych w Polsce, literatury i czytelnictwa.
  2. Stowarzyszenie może wspierać działalność osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z jego celami.

§ 5 

  1. Stowarzyszenie w swojej działalności kieruje się zasadami jawności, uczciwości, obiektywizmu i profesjonalizmu.
  2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez:
    • gromadzenie, przetwarzanie i analizę informacji dotyczących sytuacji zawodowej redaktorów i korektorów oraz monitorowanie zmian zachodzących w branży, 
    • działalność doradczą, opiniodawczą, promocyjną, edukacyjną i informacyjną w zakresie edytorstwa, redakcji i korekty wśród redaktorów i korektorów oraz ogółu społeczeństwa,
    • współpracę z podmiotami zatrudniającymi redaktorów lub korektorów lub zlecającymi im usługi korekty lub redakcji, w celu poprawy sytuacji osób wykonujących te usługi lub pracę,
    • organizowanie i współorganizowanie dyskusji, wykładów, konkursów, zjazdów, konferencji, seminariów, warsztatów, kursów, szkoleń, ankiet i innych aktywności zbieżnych z celami statutowymi Stowarzyszenia,
    • uczestnictwo w dyskusjach, wykładach, konkursach, zjazdach, konferencjach, seminariach, warsztatach, kursach, szkoleniach, ankietach i innych aktywnościach zbieżnych z celami statutowymi Stowarzyszenia,
    • współpracę i wymianę doświadczeń z władzami państwowymi, samorządowymi, instytucjami kultury oraz innymi organizacjami w zakresie objętym celami statutowymi Stowarzyszenia,
    • reprezentowanie redaktorów i korektorów podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń związanych z działalnością zawodową,
    • nagradzanie najwyższych standardów językowego i edytorskiego opracowania tekstu przez organizowanie konkursów dla wydawnictw, instytucji, firm i osób prowadzących działalność wydawniczą lub inną w zakresie publikacji tekstów,
    • wspieranie przedsięwzięć członków Stowarzyszenia i udziału członków Stowarzyszenia w imprezach, seminariach i konferencjach branżowych oraz organizowanie kampanii informacyjnych związanych z działalnością statutową,
    • wydawanie w formie tradycyjnej i cyfrowej publikacji z zakresu edytorstwa, językoznawstwa, bibliologii i dziedzin pokrewnych, związanych z wykonywaniem zawodu redaktora i korektora.

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 6

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne.
  2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
    • zwyczajnych,
    • kandydatów,
    • wspierających,
    • honorowych.
  3. Członków zwyczajnych i kandydatów przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie deklaracji członkowskiej weryfikowanej przez Komisję Kwalifikacyjną lub Zarząd.
  4. Powołanie i zasady działalności Komisji Kwalifikacyjnej oraz zasady przyjmowania członków reguluje Zarząd w odrębnym regulaminie.
  5. Wzory deklaracji członkowskich ustala Zarząd.

§ 7

  1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać pełnoletnia osoba fizyczna korzystająca z pełni praw publicznych.
  2. Członkom założycielom automatycznie przysługuje status członków zwyczajnych.
  3. Obowiązki członków zwyczajnych:
    • przestrzeganie zapisów Statutu i dbanie o dobry wizerunek Stowarzyszenia,
    • udział w działalności statutowej Stowarzyszenia,
    • współpraca z członkami Stowarzyszenia z poszanowaniem zasad koleżeństwa i szacunku, przestrzeganie norm prawnych, zasad etyki zawodowej i kultury osobistej,
    • regularne opłacanie składek członkowskich, chyba że niniejszy Statut mówi inaczej,
    • wpłacenie pierwszej składki członkowskiej i wpisowego w terminie 14 dni od przyjęcia w poczet członków.
  4. Uprawnienia członków zwyczajnych:
    • udział w Walnych Zebraniach i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
    • udział we wszystkich działaniach prowadzonych przez Stowarzyszenie zgodnie z celami określonymi w Statucie,
    • korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.

§ 8

  1. Członkiem kandydatem Stowarzyszenia może zostać pełnoletnia osoba fizyczna korzystająca z pełni praw publicznych.
  2. Staż kandydacki trwa od 6 do 12 miesięcy. Po upływie tego terminu Zarząd może zadecydować o uzyskaniu statusu członka zwyczajnego Stowarzyszenia lub o wykreśleniu członka kandydata z listy członków Stowarzyszenia. 
  3. Obowiązki członków kandydatów:
    • przestrzeganie zapisów Statutu i dbanie o dobry wizerunek Stowarzyszenia,
    • udział w działalności prowadzonej zgodnie z zapisami Statutu,
    • współpraca z członkami Stowarzyszenia z poszanowaniem zasad koleżeństwa i szacunku, przestrzeganie norm prawnych, zasad etyki zawodowej i kultury osobistej,
    • regularne opłacanie składek członkowskich, chyba że niniejszy Statut mówi inaczej,
    • wpłacenie pierwszej składki członkowskiej i wpisowego w terminie 14 dni od przyjęcia w poczet członków.
  4. Uprawnienia członków kandydatów:
    • udział w Walnym Zebraniu z głosem doradczym,
    • udział we wszystkich działaniach prowadzonych przez Stowarzyszenie zgodnie z celami określonymi w Statucie,
    • korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.

§ 9

  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która udziela stałego wsparcia finansowego, rzeczowego lub merytorycznego Stowarzyszeniu.
  2. O przyjęciu w poczet członków wspierających decyduje w formie uchwały Zarząd na pisemny wniosek zainteresowanego. W takim samym trybie następuje ustanie członkostwa wspierającego.
  3. Obowiązki członków wspierających:
    • opłacanie składek członkowskich,
    • wywiązywanie się ze wsparcia zadeklarowanego na piśmie.
  4. Uprawnienia członków wspierających:
    • udział w Walnym Zebraniu z głosem doradczym,
    • korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.

§ 10     

  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w pracę redaktorską lub korektorską, w kształcenie redaktorów i korektorów lub w działalność na rzecz Stowarzyszenia.
  2. Członkiem honorowym zostaje się na wniosek Zarządu w głosowaniu Walnego Zebrania zwykłą większością głosów.
  3. Uprawnienia członków honorowych:
    • udział w Walnym Zebraniu z głosem doradczym,
    • korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.
  4. Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
  5. Walne Zebranie członków Stowarzyszenia może zadecydować o odebraniu godności członka honorowego w przypadku utraty przez niego praw publicznych, podejmowania przez niego działań na szkodę Stowarzyszenia lub pojawienia się innych wątpliwości dotyczących etyczno-moralnych zasad postępowania członka honorowego. Godność członka honorowego zostaje odebrana na mocy uchwały Walnego Zebrania zwykłą większością głosów. 

§ 11

Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

  1. rezygnacji członka zwyczajnego, kandydata, wspierającego lub honorowego złożonej pisemnie Zarządowi (drogą tradycyjną lub w formie elektronicznej),
  2. utraty osobowości prawnej przez osobę prawną w przypadku członków wspierających,
  3. odebrania członkostwa przez Zarząd z powodu nieopłacania składek członkowskich dłużej niż przez 12 miesięcy w przypadku członków zwyczajnych, kandydatów i wspierających, przy czym skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje po wcześniejszym pisemnym (drogą tradycyjną lub elektronicznie) napomnieniu do opłacenia zaległych składek,
  4. uchwały Zarządu w związku z:
    • brakiem zadeklarowanego wsparcia w przypadku członków wspierających,
    • podejmowaniem działań, które mają niekorzystny wpływ na Stowarzyszenie lub stoją w sprzeczności z niniejszym Statutem w przypadku członków zwyczajnych, kandydatów i honorowych.
  5. śmierci członka zwyczajnego, kandydata, wspierającego lub honorowego.

§ 12

Każdy członek Stowarzyszenia może się odwołać od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa. Przysługuje mu wtedy prawo odwołania się do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od doręczenia uchwały (drogą tradycyjną lub elektronicznie). Odwołanie zostanie rozpatrzone na najbliższym posiedzeniu Walnego Zebrania. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.

Władze Stowarzyszenia

§ 13

  1. Do władz Stowarzyszenia należą:
    • Walne Zebranie członków Stowarzyszenia, zwane w niniejszym Statucie Walnym Zebraniem,
    • Zarząd Stowarzyszenia, zwany w niniejszym Statucie Zarządem,
    • Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata i rozpoczyna się natychmiast po wyborze. Wyjątek stanowi pierwsza kadencja, która trwa 4 lata i liczy się od daty rejestracji Stowarzyszenia.
  3. Członek może pełnić określoną funkcję w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej nie dłużej niż przez 2 kolejne kadencje.
  4. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
  5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą się ubiegać o zwrot kosztów poniesionych w związku z pełnioną funkcją.
  6. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania, w głosowaniu jawnym, chyba że niniejszy Statut stanowi inaczej. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne. 
  7. W razie braku kworum Walne Zebranie może się odbyć w drugim terminie wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później. Uchwały Walnego Zebrania, które odbyło się w drugim terminie, zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych.
  8. Posiedzenia władz Stowarzyszenia mogą się odbywać stacjonarnie, online (z użyciem programów i aplikacji, poczty elektronicznej), telefonicznie lub w formie hybrydowej (stacjonarnie i online). 

§ 14

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie.
  2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  3. W Walnym Zebraniu mogą wziąć udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni niezalegający ze składkami członkowskimi, z głosem doradczym członkowie kandydaci i członkowie wspierający niezalegający ze składkami członkowskimi, a także członkowie honorowi.

§ 15

  1. Zwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd co najmniej raz w roku. Informację o terminie i miejscu Zarząd podaje drogą elektroniczną wszystkim członkom co najmniej 21 dni przed terminem posiedzenia. 
  2. Walnemu Zebraniu przewodniczy prezes Stowarzyszenia. W przypadku nieobecności prezesa przewodnictwo obejmuje członek Zarządu.

§ 16

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek (w formie tradycyjnej lub elektronicznej) Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek (w formie tradycyjnej lub elektronicznej) co najmniej ¼ członków zwyczajnych.
  2. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania powinien zawierać tematy obrad.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie musi się odbyć do 30 dni od daty złożenia wniosku.
  4. Informację o terminie i miejscu nadzwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd podaje drogą elektroniczną wszystkim członkom co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
  5. Nadzwyczajnemu Walnemu Zebraniu przewodniczy prezes Stowarzyszenia. W przypadku nieobecności prezesa przewodnictwo obejmuje członek Zarządu.

§ 17

Do kompetencji Walnego Zebrania należą:

  1. uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
  2. uchwalanie zmian Statutu,
  3. wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym,
  4. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  5. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności Stowarzyszenia oraz innych sprawozdań przedstawianych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną,
  6. uchwalanie wysokości składek członkowskich na wniosek Zarządu,
  7. rozpatrywanie wniosków i uchwał zgłoszonych pod obrady,
  8. nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
  9. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
  10. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
  11. podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady. 

§ 18

  1. W skład Zarządu wchodzą minimum 3 osoby.
  2. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  3. Spośród swoich członków Zarząd wybiera prezesa Stowarzyszenia oraz dokonuje podziału zadań między członków Zarządu. 
  4. Prezes ma głos rozstrzygający w wypadku równości głosów w Zarządzie. 
  5. Pierwszy skład Zarządu zostaje powołany przez zebranie założycielskie.
  6. Zebrania Zarządu odbywają się w zależności od potrzeb, ale nie rzadziej niż raz w roku.
  7. Zarząd ma możliwość kooptacji najwyżej 2 osób do swojego składu. Kooptacja może nastąpić w sytuacji, gdy w wyniku rezygnacji lub usunięcia ze Stowarzyszenia członka Zarządu w skład Zarządu wchodzą mniej niż 3 osoby. Kadencja członka Zarządu wybranego w tym trybie trwa do najbliższego Walnego Zebrania.
  8. Członek Zarządu może zostać odwołany w następujących przypadkach:
    • bez usprawiedliwienia nie uczestniczy w trzech kolejnych zebraniach Zarządu,
    • bez ważnych przyczyn co najmniej przez 6 miesięcy nie bierze udziału w powierzonych mu pracach,
    • pozostali członkowie Zarządu złożą wniosek w tej sprawie do Walnego Zebrania.
  9. Decyzję o odwołaniu członka Zarządu z pełnionych funkcji podejmuje Walne Zebranie.
  10. Zarząd jest uprawniony do wykonywania czynności prawnych w imieniu Stowarzyszenia. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia oraz dokumenty dotyczące spraw finansowych podpisują prezes i jeden z członków Zarządu.

§ 19

Do kompetencji Zarządu należą:

  1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  2. wykonywanie uchwał i wytycznych Walnego Zebrania i kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi,
  3. przyjmowanie i wykluczanie członków zgodnie z zapisami niniejszego Statutu,
  4. koordynowanie bieżącej działalności Stowarzyszenia,
  5. występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o nadanie członkostwa honorowego,
  6. powoływanie oddziałów terenowych, nadzór nad nimi i ich likwidacja,
  7. powoływanie Komisji Kwalifikacyjnej,
  8. stworzenie biura Stowarzyszenia z pracownikami i dyrektorem biura,
  9. organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
  10. pozyskiwanie funduszy na realizację celów statutowych,
  11. uchwalanie budżetu i planów działalności Stowarzyszenia,
  12. zwoływanie Walnych Zebrań,
  13. uchwalanie regulaminów działalności Zarządu i innych regulaminów wewnętrznych,
  14. pobieranie składek członkowskich,
  15. zawieranie umów o współpracy z innymi – krajowymi i zagranicznymi – organizacjami o takim samym lub podobnym profilu działania,
  16. zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
  17. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu praw majątkowych Stowarzyszenia,
  18. składanie Walnemu Zebraniu rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych.

§ 20

  1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Stowarzyszenia, zwłaszcza działalność finansową.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą minimum 3 osoby.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  4. Komisja Rewizyjna działa niezależnie od Zarządu, zgodnie z własnym regulaminem, podanym do wiadomości pozostałym władzom Stowarzyszenia.
  5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
  6. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  7. Uchwały Komisji Rewizyjnej są ważne, jeśli są podejmowane na posiedzeniu, w którym wzięło udział co najmniej 2 jej członków. 
  8. Pierwszy skład Komisji Rewizyjnej zostaje powołany przez zebranie założycielskie.
  9. W przypadku wakatu w składzie Komisji Rewizyjnej pozostali jej członkowie jednomyślną decyzją uzupełniają skład spośród członków Stowarzyszenia.

§ 21

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:

  1. kontrolowanie działalności Zarządu,
  2. występowanie z wnioskiem do Zarządu o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
  3. zwoływanie Walnego Zebrania, jeśli Zarząd nie zrobi tego w terminie określonym przez Statut,
  4. składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności,
  5. występowanie z wnioskiem do Walnego Zebrania o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,
  6. rozwiązywanie kwestii spornych i interpretacje zapisów statutowych i regulaminowych.

Majątek Stowarzyszenia

§ 22

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Na fundusze składają się:
    • składki członkowskie,
    • dotacje, granty, subwencje, darowizny i zapisy,
    • wpływy z odsetek i lokat,
    • wpływy ze świadczeń członków wspierających.
  3. Majątek Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji zadań statutowych.
  4. Wysokości składki członkowskiej i wpisowego uchwala Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Początkowe wysokości składki członkowskiej i wpisowego uchwala zebranie założycielskie.
  5. Stowarzyszenie zarządza majątkiem zgodnie z obowiązującym prawem.

Zmiany Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 23

  1. Uchwałę o zmianie Statutu podejmuje Walne Zebranie większością ⅔ głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania. 
  2. Zarząd zawiadamia sąd rejestrowy o zmianie Statutu w terminie ustawowym.
  3. Uchwałę o rozwiązaniu się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością ⅔ głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
  4. W uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie podejmuje decyzję o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i wyznacza likwidatora.

Uchwalono 30 listopada 2024 roku.

Statut wchodzi w życie z dniem jego zarejestrowania przez sąd. 

FoRiK

Wykorzystujemy ciasteczka do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Informacja o tym, w jaki sposób Google przetwarza dane, znajdują się tutaj.