Statut Stowarzyszenia Forum Redaktorów i Korektorów, tekst jednolity na dzień 30 listopada 2024 roku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie Forum Redaktorów i Korektorów – zwane w dalszej części Statutu Stowarzyszeniem – jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną i działającą w sferze pożytku publicznego.
- Stowarzyszenie może się posługiwać nazwą skróconą Forum Redaktorów i Korektorów oraz skrótowcem FoRiK.
- Stowarzyszenie skupia osoby pracujące w zawodzie redaktora i korektora, w dalszej części Statutu zwane redaktorami i korektorami.
- Stowarzyszenie działa na podstawie obowiązującego prawa, przede wszystkim na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego Statutu i obowiązujących regulaminów.
§ 2
- Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami RP na podstawie przepisów prawa miejscowego.
- Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest m.st. Warszawa.
- Stowarzyszenie ma prawo do powoływania struktur wewnętrznych (w tym oddziałów terenowych, sekcji i przedstawicielstw za granicą) na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez Zarząd.
- Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
- Stowarzyszenie może się posługiwać stroną internetową, papierem firmowym oraz innymi oznakami identyfikacyjnymi według wzorów ustalonych przez Zarząd.
§ 3
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swoich spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
- W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą – zarówno w kraju, jak i za granicą – według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Stowarzyszenie może przystępować do krajowych i zagranicznych organizacji o takim samym lub podobnym profilu działania.
- Stowarzyszenie może podejmować współpracę z polskimi i zagranicznymi organizacjami o takim samym lub zbliżonym profilu działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu, oraz o podjęciu współpracy, o której mowa w ust. 4 niniejszego paragrafu, decyduje Zarząd.
Rozdział II
Cele i formy działania
§ 4
- Cele Stowarzyszenia:
- integrowanie i aktywizowanie redaktorów i korektorów w Polsce i za granicą,
- przeciwdziałanie niewłaściwym praktykom na rynku wydawniczym,
- działanie na rzecz poprawy warunków pracy, w tym finansowych, redaktorów i korektorów,
- wspieranie redaktorów i korektorów, zwłaszcza członków Stowarzyszenia, w kontaktach z podmiotami współpracującymi z redaktorami i korektorami, przede wszystkim w zakresie umów cywilnoprawnych, wysokości honorariów i ich wypłacania oraz poszanowania dobrych praktyk procesu językowego i edytorskiego opracowania tekstu,
- współpraca z osobami i instytucjami zainteresowanymi najwyższymi standardami językowego i edytorskiego opracowania tekstu,
- podnoszenie kompetencji zawodowych redaktorów i korektorów, zwłaszcza członków Stowarzyszenia, z uwzględnieniem aktualnych wymagań związanych z językowym i edytorskim opracowaniem tekstu,
- podnoszenie poziomu wiedzy redaktorów i korektorów o działaniu branży wydawniczej,
- tworzenie i promowanie najwyższych standardów opracowania tekstu w ramach redakcji i korekty,
- wspieranie osób, które rozpoczynają pracę w zawodzie redaktora lub korektora,
- działanie na rzecz dostosowania specjalizacji akademickich oraz kursów przygotowujących do pracy w zawodach redaktora i korektora do aktualnej specyfiki pracy nad wszelkiego typu tekstami,
- budowanie pozytywnego wizerunku osób pracujących w zawodzie redaktora lub korektora oraz podnoszenie prestiżu tych zawodów,
- działanie na rzecz odpowiedniego wynagradzania redaktorów i korektorów,
- upowszechnianie wiedzy i kształtowanie świadomości o roli redaktorów i korektorów w procesie powstawania tekstów przeznaczonych do publikacji (zarówno drukowanych, jak i elektronicznych),
- upominanie się o właściwe miejsce dla sztuki edytorskiej, literatury i czytelnictwa w polityce kulturalnej władz państwa i samorządów,
- upowszechnianie kultury języka polskiego i języków regionalnych w Polsce, literatury i czytelnictwa.
- Stowarzyszenie może wspierać działalność osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z jego celami.
§ 5
- Stowarzyszenie w swojej działalności kieruje się zasadami jawności, uczciwości, obiektywizmu i profesjonalizmu.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez:
- gromadzenie, przetwarzanie i analizę informacji dotyczących sytuacji zawodowej redaktorów i korektorów oraz monitorowanie zmian zachodzących w branży,
- działalność doradczą, opiniodawczą, promocyjną, edukacyjną i informacyjną w zakresie edytorstwa, redakcji i korekty wśród redaktorów i korektorów oraz ogółu społeczeństwa,
- współpracę z podmiotami zatrudniającymi redaktorów lub korektorów lub zlecającymi im usługi korekty lub redakcji, w celu poprawy sytuacji osób wykonujących te usługi lub pracę,
- organizowanie i współorganizowanie dyskusji, wykładów, konkursów, zjazdów, konferencji, seminariów, warsztatów, kursów, szkoleń, ankiet i innych aktywności zbieżnych z celami statutowymi Stowarzyszenia,
- uczestnictwo w dyskusjach, wykładach, konkursach, zjazdach, konferencjach, seminariach, warsztatach, kursach, szkoleniach, ankietach i innych aktywnościach zbieżnych z celami statutowymi Stowarzyszenia,
- współpracę i wymianę doświadczeń z władzami państwowymi, samorządowymi, instytucjami kultury oraz innymi organizacjami w zakresie objętym celami statutowymi Stowarzyszenia,
- reprezentowanie redaktorów i korektorów podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń związanych z działalnością zawodową,
- nagradzanie najwyższych standardów językowego i edytorskiego opracowania tekstu przez organizowanie konkursów dla wydawnictw, instytucji, firm i osób prowadzących działalność wydawniczą lub inną w zakresie publikacji tekstów,
- wspieranie przedsięwzięć członków Stowarzyszenia i udziału członków Stowarzyszenia w imprezach, seminariach i konferencjach branżowych oraz organizowanie kampanii informacyjnych związanych z działalnością statutową,
- wydawanie w formie tradycyjnej i cyfrowej publikacji z zakresu edytorstwa, językoznawstwa, bibliologii i dziedzin pokrewnych, związanych z wykonywaniem zawodu redaktora i korektora.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 6
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- kandydatów,
- wspierających,
- honorowych.
- Członków zwyczajnych i kandydatów przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie deklaracji członkowskiej weryfikowanej przez Komisję Kwalifikacyjną lub Zarząd.
- Powołanie i zasady działalności Komisji Kwalifikacyjnej oraz zasady przyjmowania członków reguluje Zarząd w odrębnym regulaminie.
- Wzory deklaracji członkowskich ustala Zarząd.
§ 7
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać pełnoletnia osoba fizyczna korzystająca z pełni praw publicznych.
- Członkom założycielom automatycznie przysługuje status członków zwyczajnych.
- Obowiązki członków zwyczajnych:
- przestrzeganie zapisów Statutu i dbanie o dobry wizerunek Stowarzyszenia,
- udział w działalności statutowej Stowarzyszenia,
- współpraca z członkami Stowarzyszenia z poszanowaniem zasad koleżeństwa i szacunku, przestrzeganie norm prawnych, zasad etyki zawodowej i kultury osobistej,
- regularne opłacanie składek członkowskich, chyba że niniejszy Statut mówi inaczej,
- wpłacenie pierwszej składki członkowskiej i wpisowego w terminie 14 dni od przyjęcia w poczet członków.
- Uprawnienia członków zwyczajnych:
- udział w Walnych Zebraniach i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
- udział we wszystkich działaniach prowadzonych przez Stowarzyszenie zgodnie z celami określonymi w Statucie,
- korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.
§ 8
- Członkiem kandydatem Stowarzyszenia może zostać pełnoletnia osoba fizyczna korzystająca z pełni praw publicznych.
- Staż kandydacki trwa od 6 do 12 miesięcy. Po upływie tego terminu Zarząd może zadecydować o uzyskaniu statusu członka zwyczajnego Stowarzyszenia lub o wykreśleniu członka kandydata z listy członków Stowarzyszenia.
- Obowiązki członków kandydatów:
- przestrzeganie zapisów Statutu i dbanie o dobry wizerunek Stowarzyszenia,
- udział w działalności prowadzonej zgodnie z zapisami Statutu,
- współpraca z członkami Stowarzyszenia z poszanowaniem zasad koleżeństwa i szacunku, przestrzeganie norm prawnych, zasad etyki zawodowej i kultury osobistej,
- regularne opłacanie składek członkowskich, chyba że niniejszy Statut mówi inaczej,
- wpłacenie pierwszej składki członkowskiej i wpisowego w terminie 14 dni od przyjęcia w poczet członków.
- Uprawnienia członków kandydatów:
- udział w Walnym Zebraniu z głosem doradczym,
- udział we wszystkich działaniach prowadzonych przez Stowarzyszenie zgodnie z celami określonymi w Statucie,
- korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.
§ 9
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która udziela stałego wsparcia finansowego, rzeczowego lub merytorycznego Stowarzyszeniu.
- O przyjęciu w poczet członków wspierających decyduje w formie uchwały Zarząd na pisemny wniosek zainteresowanego. W takim samym trybie następuje ustanie członkostwa wspierającego.
- Obowiązki członków wspierających:
- opłacanie składek członkowskich,
- wywiązywanie się ze wsparcia zadeklarowanego na piśmie.
- Uprawnienia członków wspierających:
- udział w Walnym Zebraniu z głosem doradczym,
- korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.
§ 10
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w pracę redaktorską lub korektorską, w kształcenie redaktorów i korektorów lub w działalność na rzecz Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym zostaje się na wniosek Zarządu w głosowaniu Walnego Zebrania zwykłą większością głosów.
- Uprawnienia członków honorowych:
- udział w Walnym Zebraniu z głosem doradczym,
- korzystanie z dorobku i ze wsparcia Stowarzyszenia w sprawach zawodowych.
- Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Walne Zebranie członków Stowarzyszenia może zadecydować o odebraniu godności członka honorowego w przypadku utraty przez niego praw publicznych, podejmowania przez niego działań na szkodę Stowarzyszenia lub pojawienia się innych wątpliwości dotyczących etyczno-moralnych zasad postępowania członka honorowego. Godność członka honorowego zostaje odebrana na mocy uchwały Walnego Zebrania zwykłą większością głosów.
§ 11
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- rezygnacji członka zwyczajnego, kandydata, wspierającego lub honorowego złożonej pisemnie Zarządowi (drogą tradycyjną lub w formie elektronicznej),
- utraty osobowości prawnej przez osobę prawną w przypadku członków wspierających,
- odebrania członkostwa przez Zarząd z powodu nieopłacania składek członkowskich dłużej niż przez 12 miesięcy w przypadku członków zwyczajnych, kandydatów i wspierających, przy czym skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje po wcześniejszym pisemnym (drogą tradycyjną lub elektronicznie) napomnieniu do opłacenia zaległych składek,
- uchwały Zarządu w związku z:
- brakiem zadeklarowanego wsparcia w przypadku członków wspierających,
- podejmowaniem działań, które mają niekorzystny wpływ na Stowarzyszenie lub stoją w sprzeczności z niniejszym Statutem w przypadku członków zwyczajnych, kandydatów i honorowych.
- śmierci członka zwyczajnego, kandydata, wspierającego lub honorowego.
§ 12
Każdy członek Stowarzyszenia może się odwołać od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa. Przysługuje mu wtedy prawo odwołania się do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od doręczenia uchwały (drogą tradycyjną lub elektronicznie). Odwołanie zostanie rozpatrzone na najbliższym posiedzeniu Walnego Zebrania. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 13
- Do władz Stowarzyszenia należą:
- Walne Zebranie członków Stowarzyszenia, zwane w niniejszym Statucie Walnym Zebraniem,
- Zarząd Stowarzyszenia, zwany w niniejszym Statucie Zarządem,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata i rozpoczyna się natychmiast po wyborze. Wyjątek stanowi pierwsza kadencja, która trwa 4 lata i liczy się od daty rejestracji Stowarzyszenia.
- Członek może pełnić określoną funkcję w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej nie dłużej niż przez 2 kolejne kadencje.
- Członkowie Zarządu Stowarzyszenia mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą się ubiegać o zwrot kosztów poniesionych w związku z pełnioną funkcją.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania, w głosowaniu jawnym, chyba że niniejszy Statut stanowi inaczej. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
- W razie braku kworum Walne Zebranie może się odbyć w drugim terminie wyznaczonym w tym samym dniu, 30 minut później. Uchwały Walnego Zebrania, które odbyło się w drugim terminie, zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych.
- Posiedzenia władz Stowarzyszenia mogą się odbywać stacjonarnie, online (z użyciem programów i aplikacji, poczty elektronicznej), telefonicznie lub w formie hybrydowej (stacjonarnie i online).
§ 14
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W Walnym Zebraniu mogą wziąć udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni niezalegający ze składkami członkowskimi, z głosem doradczym członkowie kandydaci i członkowie wspierający niezalegający ze składkami członkowskimi, a także członkowie honorowi.
§ 15
- Zwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd co najmniej raz w roku. Informację o terminie i miejscu Zarząd podaje drogą elektroniczną wszystkim członkom co najmniej 21 dni przed terminem posiedzenia.
- Walnemu Zebraniu przewodniczy prezes Stowarzyszenia. W przypadku nieobecności prezesa przewodnictwo obejmuje członek Zarządu.
§ 16
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek (w formie tradycyjnej lub elektronicznej) Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek (w formie tradycyjnej lub elektronicznej) co najmniej ¼ członków zwyczajnych.
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania powinien zawierać tematy obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie musi się odbyć do 30 dni od daty złożenia wniosku.
- Informację o terminie i miejscu nadzwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd podaje drogą elektroniczną wszystkim członkom co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
- Nadzwyczajnemu Walnemu Zebraniu przewodniczy prezes Stowarzyszenia. W przypadku nieobecności prezesa przewodnictwo obejmuje członek Zarządu.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zebrania należą:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian Statutu,
- wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności Stowarzyszenia oraz innych sprawozdań przedstawianych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich na wniosek Zarządu,
- rozpatrywanie wniosków i uchwał zgłoszonych pod obrady,
- nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
§ 18
- W skład Zarządu wchodzą minimum 3 osoby.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Spośród swoich członków Zarząd wybiera prezesa Stowarzyszenia oraz dokonuje podziału zadań między członków Zarządu.
- Prezes ma głos rozstrzygający w wypadku równości głosów w Zarządzie.
- Pierwszy skład Zarządu zostaje powołany przez zebranie założycielskie.
- Zebrania Zarządu odbywają się w zależności od potrzeb, ale nie rzadziej niż raz w roku.
- Zarząd ma możliwość kooptacji najwyżej 2 osób do swojego składu. Kooptacja może nastąpić w sytuacji, gdy w wyniku rezygnacji lub usunięcia ze Stowarzyszenia członka Zarządu w skład Zarządu wchodzą mniej niż 3 osoby. Kadencja członka Zarządu wybranego w tym trybie trwa do najbliższego Walnego Zebrania.
- Członek Zarządu może zostać odwołany w następujących przypadkach:
- bez usprawiedliwienia nie uczestniczy w trzech kolejnych zebraniach Zarządu,
- bez ważnych przyczyn co najmniej przez 6 miesięcy nie bierze udziału w powierzonych mu pracach,
- pozostali członkowie Zarządu złożą wniosek w tej sprawie do Walnego Zebrania.
- Decyzję o odwołaniu członka Zarządu z pełnionych funkcji podejmuje Walne Zebranie.
- Zarząd jest uprawniony do wykonywania czynności prawnych w imieniu Stowarzyszenia. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia oraz dokumenty dotyczące spraw finansowych podpisują prezes i jeden z członków Zarządu.
§ 19
Do kompetencji Zarządu należą:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał i wytycznych Walnego Zebrania i kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi,
- przyjmowanie i wykluczanie członków zgodnie z zapisami niniejszego Statutu,
- koordynowanie bieżącej działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o nadanie członkostwa honorowego,
- powoływanie oddziałów terenowych, nadzór nad nimi i ich likwidacja,
- powoływanie Komisji Kwalifikacyjnej,
- stworzenie biura Stowarzyszenia z pracownikami i dyrektorem biura,
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- pozyskiwanie funduszy na realizację celów statutowych,
- uchwalanie budżetu i planów działalności Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnych Zebrań,
- uchwalanie regulaminów działalności Zarządu i innych regulaminów wewnętrznych,
- pobieranie składek członkowskich,
- zawieranie umów o współpracy z innymi – krajowymi i zagranicznymi – organizacjami o takim samym lub podobnym profilu działania,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu praw majątkowych Stowarzyszenia,
- składanie Walnemu Zebraniu rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych.
§ 20
- Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Stowarzyszenia, zwłaszcza działalność finansową.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą minimum 3 osoby.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Komisja Rewizyjna działa niezależnie od Zarządu, zgodnie z własnym regulaminem, podanym do wiadomości pozostałym władzom Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej są ważne, jeśli są podejmowane na posiedzeniu, w którym wzięło udział co najmniej 2 jej członków.
- Pierwszy skład Komisji Rewizyjnej zostaje powołany przez zebranie założycielskie.
- W przypadku wakatu w składzie Komisji Rewizyjnej pozostali jej członkowie jednomyślną decyzją uzupełniają skład spośród członków Stowarzyszenia.
§ 21
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:
- kontrolowanie działalności Zarządu,
- występowanie z wnioskiem do Zarządu o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
- zwoływanie Walnego Zebrania, jeśli Zarząd nie zrobi tego w terminie określonym przez Statut,
- składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności,
- występowanie z wnioskiem do Walnego Zebrania o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,
- rozwiązywanie kwestii spornych i interpretacje zapisów statutowych i regulaminowych.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§ 22
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusze składają się:
- składki członkowskie,
- dotacje, granty, subwencje, darowizny i zapisy,
- wpływy z odsetek i lokat,
- wpływy ze świadczeń członków wspierających.
- Majątek Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji zadań statutowych.
- Wysokości składki członkowskiej i wpisowego uchwala Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Początkowe wysokości składki członkowskiej i wpisowego uchwala zebranie założycielskie.
- Stowarzyszenie zarządza majątkiem zgodnie z obowiązującym prawem.
Rozdział VI
Zmiany Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 23
- Uchwałę o zmianie Statutu podejmuje Walne Zebranie większością ⅔ głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- Zarząd zawiadamia sąd rejestrowy o zmianie Statutu w terminie ustawowym.
- Uchwałę o rozwiązaniu się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością ⅔ głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- W uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie podejmuje decyzję o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i wyznacza likwidatora.
Uchwalono 30 listopada 2024 roku.
Statut wchodzi w życie z dniem jego zarejestrowania przez sąd.